Tillfälle 2



Detta tillfälle tillägnades metaforen, liksom begreppet ordning. Vi talade om skolpolitik och läste ur Linnes skrifter där han berättar ingående om detta med ”blommor och bin”. Vi snuddade även vid vad droger är och funderade över ett allt vanligare problem nämligen - sockerberoende.


Vad är ordning?

 
Vår skolminister Jan Björklund har under en tid talat mycket om att skapa ordning i klassen och menar att bristen på disciplin i skolan är anledningen till den nu rådande oordningen.
En annan som försökt skapa ordning då i växtriket är Carl von Linne, eller Carlsson Linne som min 6-åring brukar kalla honom. 

Men vad innebär ordning för er? 
Att få ro och inte bli störd? Att ha ordning i bänken?
Vi funderar var och en på vad ordning betyder för oss och vad vi behöver för ordning – på vilket sätt - när och hur är det viktigt eller oviktigt med ordning i era liv såväl hemma som i klassen.
Ladda ner formulär i pdf>>

Var sak har sin plats. Men vem bestämmer ordningen och finns det inte olika sätt att ordna saker?



Korten ovan är hämtade ur kortleken "OM Handen i fickan" som är gjord i samarbete med konstnären Malin Lobell. 



(Var sak har sin plats : Jord ute blir smuts inne - Mary Douglas)